неділя, 31 травня 2015 р.

Непродуктивні звички


Всі ми звикли до поділу звичок на хороші і погані. Куріння - погано, заняття спортом - добре. Тим часом життя любить ламати умовні класифікації. У кожного з нас знайдеться не одна, не дві, а цілий арсенал звичок, які складно оцінити однозначно і рознести по осях. Складно ще й тому, що вони пов'язані не тільки з нашими окремими діями або поведінкою в конкретних ситуаціях, але й способом мислення. І поки ми намагаємося прищепити собі дисципліну, слідуємо системам тайм-менеджменту, одним словом, боремося за ефективність, непродуктивні звички саботують ці старання мало не на підсвідомому рівні. Що це за звички і як вони вбивають нашу продуктивність?

Сучасна людина все частіше недосипає, але у кожного, напевно, буває й таке, що спить він набагато більше покладеного. Наприклад, поширений випадок - «відісплюся на вихідних». Якщо ви так коли-небудь робили, то, безсумнівно, помічали як важко після 10-12 годин сну: спати все одно хочеться, млявість така, наче й не лягав, розлад уваги, туман в голові... Синдроми у кожного свої, але є щось спільне - ні про яку продуктивності після пересипання говорити не доводиться. Крім того, медичні дослідження вказують на те, що звичка багато спати пов'язана з ризиком розвитку діабету і серцево-судинних захворювань.

2. Відсутність фізичної активності
65% жителів США мають надлишкову вагу. І лише 14% - регулярно займаються спортом. І якщо вірити прогнозам, ситуація в найближчі роки буде тільки погіршуватися. А, між іншим, фізична активність безпосередньо впливає на продуктивність людини. Вона допомагає справлятися зі стресом, не дає при малорухомої роботі атрофуватися м'язам, підтримуючи їх у тонусі, насичує клітини мозку киснем. Тому, навіть якщо у вас немає часу на відвідування спортзалу або пробіжки, пройдіть хоча б пару кварталів, які зазвичай проїжджаєте на транспорті, пішки, або погуляйте півгодини в парку.

3. Інформаційне перевантаження
Сучасна людина одержимий інформацією. За день ми споживаємо терабайти даних - в цьому нам люб'язно допомагають Інтернет, телебачення, радіо. Але тут, як водиться, важливо знати міру. Інформованість це добре, а от маніакальна залежність - погано. І якщо, прийшовши на роботу, ви першим ділом перевіряєте соціальні мережі і новинні портали, а потім ще й щогодини повертаєтеся до цього заняття - саме час від цієї непродуктивною звички позбутися. Швидше за все, результати будуть помітні вже в перший день без неї.

У навколишньому світі щохвилини відбувається те, що так і норовить відняти дорогоцінний час. Те друг відзначить на фото Вконтакте, то колега зайде перекинутися парою слів, то незадоволений клієнт відправить гнівний e-mail. А залишивши поточний заняття, повернутися до нього буває дуже складно - треба йти на ділову зустріч, забрати дитину зі школи, термінове і важливе нову справу з'явилося і т.д. Все це веде до того, що гора незавершених справ зростає, а ви ризикуєте так її ніколи і не розібрати. Тому дуже важливо навчитися справлятися з відволіканням, контролювати свою увагу і залишатися організованим.

5. Звичка винаходити
Ні, в цьому немає нічого поганого, якщо ви людина творчої професії або ваше хобі пов'язане з креативністю. Мова йде про те винахідництві, яке властиво багатьом людям і яке проявляється у бажанні пройти весь шлях самому і заново. Це коли людина не слухає порад, не хоче вірити в те, що подібне вже тисячу разів відбувалося іншими, а хоче «винайти велосипед» самостійно. Для самих банальних занять. Як результат - методом проб і помилок він за два дні приходить до того ж підсумку, до якого можна прийти за годину. Достатньо було просто не хапатися за справу зопалу, а зібрати інформацію про те, що не робив цього хто-небудь раніше.

Ви, напевно, зустрічали людей, які буквально схиблені на тому, щоб все відповідало їх поданням про ідеальність. Насправді ми всі трохи перфекціоністи. Особливо, що стосується роботи. Чи сподобається фон слайдів презентації замовнику? Нічого що на останній сторінці реферату нумерація трохи нижче, ніж на інших? Такі і подібні думки змушують нас займатися дрібними і часто несуттєвими деталями, витрачаючи на них багато часу. Тому постійно нагадуйте собі про принцип Парето, який свідчить, що 80% результату досягається завдяки 20% витрачених зусиль. Висновок: не будьте перфекціоністом, розтрачуючи 80% своїх сил на «доведення до розуму» решти 20% роботи.

7. Багатозадачність
Про багатозадачності останнім часом багато говорять в позитивному ключі. Нібито, сучасна людина просто зобов'язаний вміти займатися кількома справами відразу. Насправді це не зовсім вірно. Багатозадачність це не одночасне виконання декількох завдань, а вміння швидко переключати увагу з однієї справи на іншу, і так само швидко повертатися до попереднього. Цьому навику потрібно вчитися, тому що багатьом людям навіть займатися механічною роботою і при цьому базікати з колегою без втрати продуктивності складно. І щоб не потрапити в цю пастку і не кидатися між декількома завданнями одночасно, краще робіть одну справу за один раз.

8. Не стежити за часом
Ось ви всього на кілька хвилин зайшли в чат і не встигли оглянутися, як пройшло пару годин. Або зробили собі каву, вийшли із співробітником на вулицю, заговорилися, і бесіда плавно перетекла в обідню перерву. Це ще одна звичка, що вбиває продуктивність. Ні про які навичках планування і підвищення ефективності і мови бути не може, якщо ви не стежите за часом і не можете точно сказати, куди воно йде (бесіда в чаті не рахується, вона не наближає вас до мети отримати підвищення, більше заробляти і т. д.). У цієї звички є й інша сторона. Правда, вона теж негативна - запізнення. Не приходячи вчасно, ви марно витрачаєте не тільки свій час, але й видаєте неповагу до інших і їх часу.

Стів Павлина запропонував ділити оточення людини на ліфтерів і тюремників. Перші це ті, хто робить вас краще в усіх відношеннях, змушують рухатися вперед і володіють тими якостями, які вам найбільше імпонують. Другі - ті, хто тягне вас вниз, тримає в ув'язненні; з такими людьми вас можуть пов'язувати спільні інтереси і навіть дружба, але глобальні цілі сильно відрізняються. Будь-яка людина має прагнути до того, щоб серед його друзів було якомога більше ліфтерів, і намагатися уникати тюремників. Це не означає обривати всі зв'язки, але якщо ви намагаєтеся побудувати відмінну кар'єру, то щоденні походи в клуби і бари з друзями-тусовщиками, після яких ви схожі на зомбі, вас до цієї мети наблизять навряд чи.

Є люди, які не можуть сказати «ні». Є ті, хто переоцінює свої сили. Перші, коли до них звертаються з проханням, не можуть відмовити і звалюють на себе чужі турботи. Другі, бажаючи виділитися, або в силу інших причин беруть додаткову роботу без попередньої оцінки того, чи зможе вона бути виконана в строк. В обох випадках закінчується все однаково - кількість незавершених справ накопичується, а разом з ним і тривога з цього приводу. Робота в кращому випадку розширюється на вихідні та вільний час, в гіршому - так і залишається лише розпочатої, що призводить до догані, а пізніше і звільненню.

11. Не відпочивати
Працювати ефективно не означає працювати більше. Якщо у вас окрім роботи є тільки сон, та й то менше покладеної норми, прийшов час щось змінювати. Без повноцінного відпочинку втома буде тільки накопичуватися, а, значить, ні про яку продуктивності говорити не можна. Тому намагайтеся врівноважувати ці аспекти свого життя. І пам'ятайте, що якщо ваш день проходить перед комп'ютером, то кращим варіантів відпочинку буде активне проведення часу на свіжому повітрі.


Також рекомендовано до читання:

Як стати жайворонком?
Найпопулярніші способи відволікання від роботи
Як позбутися від перфекціонізму?
Хто Ваші друзі? Ліфтери або тюремники?
Незавершені справи

Немає коментарів:

Дописати коментар