четвер, 11 червня 2015 р.

Як стати жайворонком?


«Добре вставати до світанку, така звичка сприяє здоров'ю, добробуту і мудрості»
Аристотель

Переклад з англійської статті Стіва Павліни How to Become an Early Riser

Жайворонками народжуються чи стають? У моєму випадку - явно стають. У молодості я рідко лягав раніше півночі і практично завжди довго спав. Зазвичай я входив в нормальний темп життя тільки до пізнього вечора.

Але через деякий час я став навіть у власному житті помічати сильний взаємозв'язок між успіхом і раннім пробудженням. У тих рідкісних випадках, коли я рано прокидався, я помічав, що моя продуктивність практично завжди була вищою, причому не тільки з ранку, але і весь день. Також я відчув, що відчуваю себе значно краще. З метою підвищення активності я вирішив виробити в собі звичку рано вставати. На наступний день я поставив будильник на 5 ранку, і ...
... Встав трохи раніше полудня. Хм ...

Я пробував ще і ще раз. З кожним разом результат практично не змінювався. Я вирішив, що у мене немає гена «жайворонка». Коли б не дзвенів мій будильник, моєю першою думкою завжди було зупинити цей огидний шум і повернутися до сну. Я відклав ідею придбання цієї звички на кілька років, але одного разу натрапив на дослідження сну, які відкрили мені, що я неправильно підходив до проблеми. Прийнявши деякі ідеї з даних досліджень, я навчився постійно рано вставати.

Складно стати «жайворонком», використовуючи невірну стратегію. Але з правильним алгоритмом це порівняно просто.

Найчастіша помилка у методі така: Ви припускаєте, що, збираючись встати раніше, коштуватиме раніше лягти спати. Ви розраховуєте, скільки ви спите зазвичай, а потім просто зрушуєте свій графік на кілька годин тому. Якщо ви зазвичай спите з опівночі до 8 ранку, то, щоб прокинутися в 6 ранку, ви вирішуєте лягти спати в 10 вечора. Звучить логічно, проте зазвичай це закінчується невдачею.

Існують дві основні теорії щодо схеми сну. Одна з них передбачає, що ви лягаєте спати і прокидатися в один і той же час кожен день. Це, як ставити будильник на час початку і кінця сну. Ви намагаєтеся щоночі спати один і той же час. Це актуально для сучасного суспільства, так як нам необхідно мати заздалегідь певний розпорядок дня, і ще нам необхідно забезпечувати собі досить відпочинку.

Друга теорія говорить, що вам необхідно прислухатися до свого організму. Лягати спати, коли ви втомилися і прокидатися, коли це для вас природно. Це судження засноване на знанні біології. Організм повинен знати, скільки відпочинку нам необхідно, так що слід прислухатися до нього.

Шляхом проб та помилок я визначив для себе, що обидва підходи застосовні тільки на половину. Жоден з них не підходить, якщо вам необхідна продуктивність. І ось чому.

Якщо ви лягаєте і встаєте в жорстко встановлений час, то іноді вам доведеться лягати спати, коли ви ще не відчуваєте фізичної потреби в цьому. Якщо вам потрібно більше п'яти хвилин на те, щоб заснути, значить ви недостатньо хочете спати. Ви даремно витрачаєте час, і пильнуйте в ліжку. Інша проблема: ви припускаєте, що кожен день вам необхідно однакову кількість годин сну, проте це помилково. Тривалість сну повинна варіюватися день у день.

Якщо ваш сон базується на тому, що велить вам організм, ви, швидше за все, будете спати більше, ніж потрібно. А в більшості випадків - набагато більше, приблизно на 10-15 годин на тиждень (тобто на сон буде йти майже стільки ж часу, скільки і на неспання). Багато людей, які регулюють свій сон таким чином, сплять більше восьми годин на добу. Зазвичай цього буває занадто багато. Крім того, кожне ваше ранок буде менш передбачуваним, якщо ви станете прокидатися в різний час. Також через невідповідність ваших біологічних ритмів і 24-годинного дня ви можете помітити зсув своїх періодів сну.

Оптимальним рішенням для мене стало змішання обох методів. Це дуже просто, і багато «жайворонки» роблять так, навіть не думаючи про це, тим не менш для мене це стало одкровенням. Рішенням стало лягати спати тоді, коли цього дійсно хочеться (і тільки тоді), а прокидатися - по будильнику в один і той же час (7 днів на тиждень). Таким чином, я завжди встаю в один і той же час (в моєму випадку в 5 ранку), але лягаю спати кожен раз по-різному.

Я йду спати, коли я вже не в силах пильнувати. Свою сонливість я перевіряю так: якщо я не можу прочитати більше однієї або двох сторінок книжки, не збившись, значить пора спати. Найчастіше, лягаючи в ліжко, я засинаю за 3 хвилини. Я лягаю, влаштовуюся зручніше і миттєво відключаюся. Іноді я лягаю о 21.30, в інших випадках я не сплю до опівночі. Найчастіше я лягаю спати між 10 і 11 вечора. Якщо я не досить хочу спати, я сплю до тих пір, поки мої очі не починають закриватися. Читання - це чудове заняття на той час, поки я не відчую, що вже не в силах читати.

Щоранку, коли мій будильник спрацьовує, я відключаю його, пару секунд потягуюся, потім сідаю. Я навіть не думаю про це. Я зрозумів, що чим більше часу витрачаю на підйом, тим більша ймовірність того, що я спробую знову лягти. Так що я не дозволяю собі міркувати в розумі про те, що добре б ще поспати після дзвінка будильника. Навіть якщо я хочу спати, я завжди встаю моментально.

Через кілька днів використання цього методу, я виявив, що моя схема сну гармонійно перейшла в природний ритм. Якщо я поспав занадто мало в одну з ночей, то наступного дня я відчував сонливість раніше, і цієї ночі спав довше. Якщо я відчував багато енергії і не втомлювався, я спав менше. Мій організм навчився «відключати» мене, бо він знав, що я в будь-якому випадку прокинуся у встановлений час, і що цей час не обговорюється.

Побічним ефектом було те, що я став спати на 90 хвилин на добу менше, але тим не менш відчував себе добре відпочившим. Весь час, яке я перебував у ліжку, я витрачав на сон.

Я вважав, що велика частина людей, які страждають від безсоння, - це ті, хто йде спати, коли не цілком потребує цього. Якщо ви не хочете спати і не можете швидко заснути, піднімайтеся і пильнуйте якийсь час. Не спіть, поки ваш організм не почне виробляти гормони, що відключають вашу свідомість. Якщо ви просто станете лягати спати, коли ви цього хочете, і прокидатися в фіксований час, ви вилікуєтеся від безсоння. У першу ніч ви будете спати досить довго, але заснете миттєво. На наступний день ви можете відчувати втому через те, що встали дуже рано і спали всього кілька годин, але, трохи помучившись днем, ви наступної ночі ляжете раніше. Через кілька днів ви ввійдете в схему: йти спати приблизно в один і той же час, і засипати одразу.

Отже, якщо ви хочете почати рано вставати (або просто краще контролювати свій режим сну), то спробуйте це. Лягайте спати, тільки коли ви вже не можете спати, і прокидайтеся у встановлений час кожен день.

Немає коментарів:

Дописати коментар