субота, 13 червня 2015 р.

Задавайте правильні питання


Переклад з англійської статті Стіва Павліна Asking the Right Questions

На думку Тоні Роббінса, мислення - це процес постановки питань і пошуку відповіді на них. Він підкреслює: щоб отримувати правильні відповіді і правильні результати, потрібно ставити правильні питання. І я з ним згоден. Більшість людей задає непотрібні питання, які негативно позначаються на результатах. Погані питання відводять вас від того, що ви хочете, і призводять до того, чого ви не хочете зовсім. Оскільки ми задаємо і відповідаємо на питання в розумі щодня, вони досить сильно впливають на результати, яких ми досягаємо.

Ось деякі приклади слабких і сильних питань:

Прокинувшись рано
  • Слабкий: Чи зможу я заснути знову? Може, поспати ще?
  • Сильний: З чого краще почати цей день? Як зарядитися енергією? Де знайти щось надихаюче або мотивирующее, щоб прочитати прямо зараз?


Збираючись зробити ранкову зарядку (без ентузіазму)
  • Слабкий: Чи не занадто жарко / холодно? Може, сьогодні не робити? Яка різниця, якщо я пропущу один день? Хіба я не заслужив відпочинок?
  • Сильний: Хіба ж не буде здорово прийняти потім душ? Що мені послухати в процесі? Хіба не чудово буде досягти моїх цілей у фітнесі? Як мені урізноманітнити сьогоднішнє заняття?

Маючи намір поліпшити дієту
  • Слабкий: Від яких страв мені доведеться відмовитися? Як впоратися з такими нестатками? Мені що тепер, все життя це є?
  • Сильний: Які з моїх улюблених страв я зможу їсти частіше? З якою їжею я зможу поекспериментувати? Хіба не чудово буде досягти бажаного ваги? Хіба не чудово буде раз і назавжди взяти під контроль цю область життя? Коли я досягну успіху, кому ще я зможу допомогти?

В кінці робочого дня
  • Слабкий: Чи зробив я сьогодні достатньо, щоб піти? Може, досить уже? Чи можу я відкласти це на завтра?
  • Сильний: Що далі? Як мені здійснити ще одне завдання? Скільки вдасться зробити сьогодні?

Проводячи час з дітьми
  • Слабкий: Навіщо приділяти дітям стільки часу? Як не витратити на них залишок сил? Скільки треба, щоб вони більше не приставали? Як укласти їх спати раніше?
  • Сильний: Чим би таким зайнятися з дітьми, щоб отримати заряд бадьорості? Що я найбільше ціную у своїх дітях? Чим було б мені приємно зайнятися з ними сьогодні ввечері? Що станеться, якщо я дозволю дітям вирішити, як нам провести час разом?

Опинившись в незнайомій компанії
  • Слабкий: Як мені не виглядати ідіотом? Про що говорити? Як не бути занадто нервовим і боязким? Як я потрапив у цю ситуацію? Як звідси вибратися?
  • Сильний: Хіба не чудово познайомитися з цікавими людьми? Якщо я зауважу, що хтось боїться, як мені допомогти йому / їй розслабитися? Що спільного можна знайти між мною і цими людьми?

Перебуваючи у пригніченому, неспокійному або іншому негативному стані
  • Слабкий: Чому мені так погано? Чому я не можу бути щасливим? Чому в мене ніколи не вистачає часу на себе?
  • Сильний: Як мені підбадьоритися? З ким поговорити, щоб підняти настрій? Що могло б надихнути мене зараз? Можливо, ці почуття говорять про щось - потрібно звернути увагу і зробити запис у щоденнику? Як довго доведеться утримувати фальшиву усмішку перед тим, як знову відчую себе в нормі?

В чому різниця?


Слабкі питання позбавляють можливостей. З їх допомогою ви концентруєте увагу на своєму самолюбстві, свої проблеми і свої недоліки. На тому, що неправильно. На тому, що не працює. Це може здатися гарною ідеєю, але насправді просто відтворює ситуацію, яку ви хотіли б змінити. Слабкі питання змушують ваш мозок знаходити непотрібні і навіть шкідливі відповіді.

Крім того, слабкі питання викликають звикання. Спочатку здається, що вони допомагають, і в цьому їх підступність. Ви думаєте, що якщо ви в депресії, то найкраще поставити запитання: «Чому я в депресії?» Можливо, таким чином ви зможете визначити проблему і позбутися від неї. Насправді, це не працює. Коли ви в негативному стані або ситуації, ви недостатньо адекватно мислите. Ви не можете точно визначити свій стан. Ви практично сліпі. І отримані відповіді будуть марні. У кращому випадку, вам вдасться знайти тимчасове рішення, але сама проблема залишиться і спливе пізніше - можливо, в іншій формі. Питання, чому ви в депресії, тільки її посилює. Це зовсім не те ж саме, що усвідомити свою депресію і зробити що-небудь.

Сильні питання дають можливості. З їх допомогою ваше увага концентрується на рішеннях - на те, чим ви можете керувати. Коли ви зосередилися на тому, що піддається впливу, ви можете уникнути аналітичного паралічу. Вихід з будь-якої негативної ситуації - у правильному мисленні. Неправильне мислення вводить в замкнуте коло. Правильне мислення призводить до дії.

Повернемося до прикладу з депресією. Насамперед потрібно перейти в більш позитивний емоційний стан. При наявності практики це можна зробити за кілька хвилин - або навіть секунд, якщо ви володієте НЛП. Сильні питання допоможуть вам перейти від депресивних думок до дії. Коли ви занадто багато думаєте про те, на що не можете вплинути, і що вам не подобається, депресія - це природний стан. Коли ви концентріруетесь на те, чим можете керувати, і що вам подобається - депресія зникає.

Посередні результати походять від посередніх питань. Чудові результати - відповідно, від чудових питань. Якщо ваші результати вам не подобаються - задавайте питання, в корені відмінні від тих, які ви задавали раніше. Питання, які приведуть вас до цілей, а не відведуть від них. Питання, які допоможуть отримати задоволення, а не посилити дискомфорт.

Немає коментарів:

Дописати коментар