четвер, 11 червня 2015 р.

Соціальна інерція


Переклад з англійсько статті Стіва Павліни Social Drag

Ви відчуваєте на собі дію соціальної інерції, коли піддаєтеся значних змін, а навколишні продовжують ставитися до вас як і раніше. Припустимо, ви вирішили змінити роботу. Незважаючи на те, що фізично ви продовжуєте працювати на старому місці, всі ваші думки вже крутяться навколо нової ідеї. Як скоро це відіб'ється на навколишньої реальності - лише питання часу. Але оточуючі вас люди не розгледіли зміни, що в вас відбулися. Вони продовжують ставитися до вас по-старому. Траплялося з вами таке?

Кожна істотна зміна в моєму житті супроводжувалася значною соціальною інерцією. Оточуючим можуть знадобитися роки, щоб звикнути з змінами, що відбулися зі знайомою їм людиною. Це особливо характерно для родичів і друзів, з якими ви рідко бачитеся. Їх уявлення про те, ким ви є в житті, зазвичай на крок відстає від реальності.

Кожен раз, коли я роблю ривок у своєму розвитку, моїм далеким родичам і друзям потрібен час, щоб прийняти це. Коли після коледжу я заснував Dexterity Software, мої батьки продовжували вважати, що я шукаю роботу (оскільки випускникам коледжу належить займатися пошуком роботи). Вони старанно завалювали мою пошту листами від роботодавців, а я відправляв їх в корзину. У них пішло кілька років на те, щоб усвідомити, що я займаюся власним бізнесом, хоча я з самого початку не збирався «працювати на дядька». Мені здається, переломний момент у них трапився, коли я отримав від видавця чек на $ 50 000. Вони щиро здивувалися, коли трохи пізніше я розповів їм, що сприймав наші взаємини, як комедійне шоу. Для Стіва, зразка 2004 року, така поведінка була б трохи дивною, але вона повністю відповідала Стіву 2006 року. Мої близькі друзі встигли звикнути до нього. Уже півтора року я щедро розбавляв жартами кожне своє висловлювання.


Іншим прикладом соціальної інерції є ситуація, коли за вами волочиться шлейф з артефактів вашої колишньої особистості, що дає оточуючим привід ставитися до вас, як до того, ким ви були раніше, а не ким ви є зараз. Наприклад, в період з 1999 по 2002 рік, коли я активно займався Dexterity Software, я написав кілька статей на тему розробки і продажів комп'ютерних ігор. Ці статті виявилися дуже популярними і я вирішив залишити їх на сайті компанії, в надії що вони будуть комусь корисні. У кожній статті внизу була вказана дата її публікації. На жаль люди, які читають ці старі статті сьогодні, реагують на них як на свіжонаписані. Деякі люди, з якими ми знайомі не один рік, здивували мене, висловивши припущення, що зараз я став би давати ті ж поради, що і багато років тому. Зрозуміло, це не так. Ситуація навколо незалежних розробників ігор сильно змінилася з тих пір. Якби я займався цим бізнесом в наші дні, я вів би себе зовсім по-іншому. У моїх старих статтях написані поради розробником комп'ютерних ігор, початківцям бізнесу п'ять років тому, а зовсім не в наш час. Багато базові принципи залишилися в силі, але більшість технічних деталей безнадійно застаріли. Сама модель поширення shareware-програм за минулі роки значно змінилася. Сьогоднішній розробник повинен ловити шайбу там, де вона знаходиться в даний момент, а не там, де вона була кілька років тому.

Те, що в індустрії комп'ютерних ігор досі присутній привид Стіва Павлини, цілком лежить на совісті соціальної інерції. Люди періодично повертаються до обговорення моїх старих ідей, так ніби вони досі актуальні. Читати деякі речі, приписані мені, - трохи сумно. Час тече і забирає мене все далі і далі, але я як і раніше виконую роль, визначену мені соціальної інерцією. Соціальна інерція не дає мені померти. Одні люди дякують мені за добру пораду, інші лають за погану. Однак той Стів Павлина існує тільки в їх умах. Справжній Стів, що породив цієї примари, вже давно пішов далі.

У більшості випадків соціальна інерція - лише прикра неприємність, але іноді вона може перетворитися на серйозну проблему, починаючу заважати вашому розвитку. Ви можете визнати наявність проблеми, а потім просто ігнорувати її. Цей спосіб добре працює з людьми, яких ви в будь-якому випадку залишите позаду, наприклад, колегами по старій роботі. Але якщо справа стосується друзів або родичів, з якими ви не плануєте рвати відносини, то я б порадив докласти зусиль до руйнування старого шаблону по сприйняттю вас. Це дозволить їм звільнити у своєму мозку місце, яке ви зможете заповнити новою версією себе.

Як найкраще позбутися застарілих моделей ставлення до себе? Самий очевидний спосіб - усно поправити людини і нагадати про відбулися з вами зміни. З деякими людьми цей метод діє добре, але результат не завжди виявляється довготривалим. Буває, що в людини не вистачає сил зруйнувати старі шаблони. Використання гумору, на мій погляд, дає більший ефект. Часом для досягнення своєї мети можна злегка шокувати людини. Не обов'язково випалювати розпеченим залізом старий шаблон ставлення до вас. У більшості випадків достатньо просто жартувати над застарілим ставленням людини до вас, до тих пір поки ця людина не вловить ваших змін.

Відзеркалювання - мій улюблений метод. Ви можете легко дати зрозуміти людині, що його ставлення до вас застаріло, якщо почнете самі спілкуватися з ним в жартівливій, награною, застарілої манері. Тим самим ви показуєте нелогічність його ставлення до вас, підкреслюючи і перебільшуючи його. Наприклад, ви можете почати ставитися до вашого розлученого друга так, як якби він як і раніше був одружений. Це приверне увагу людини і спонукає його оновити вашу ментальну модель у власній свідомості. На людей зі здоровим почуттям гумору, добре діє піддражнювання. Однак на людей, чутливих до емоцій інших людей, все ж набагато краще впливає пряме і щире пояснення.

Немає коментарів:

Дописати коментар